NSAC

Wat is de NSAC?

NSAC staat voor de Nederlandse Studenten Alpen Club. De NSAC is in 1971 opgericht als sportkoepel die de Studenten Alpen Clubs (SAC’s) vertegenwoordigt.

Als je aan de NSAC denkt, denk je waarschijnlijk aan het DB: het Dagelijks Bestuur. Dat zijn 6 mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het NSAC-beleid. Alle SAC-besturen vormen samen het ‘Algemeen Bestuur’ en grote beslissingen worden in de ‘AB’-vergaderingen genomen, zoals jouw SAC een Algemene Ledenvergadering kent. Daarmee ben je als SAC-lid dus ook, indirect, lid van de NSAC.

Er is echter meer te doen dan het DB alleen aan kan, dus worden ze actief ondersteund door een aantal commissies. Bijvoorbeeld de ZP- en WP-commissie, of de SAC-servercommissie.

Meer informatie over de NSAC vind je op de NSAC website.

Wat doet de NSAC?

De NSAC verzorgt de materiaalinkoop van de SACs, financiert opleidingsactiviteiten en intersaciale activiteiten, begeleidt het overleg tussen de opleidingscommissies, organiseert examenweekenden en nog veel meer. Ook organiseert de NSAC ieder jaar alpiene cursussen en een zomercamping.

Simpel gezegd verricht de NSAC werkzaamheden in het algemeen belang van de SAC. Zo vertegenwoordigt de NSAC de SAC's bij de NKBV, StudentenSport Nederland en bij buitenlandse klimbonden. Als SAC's een probleem signaleren dat breed opgepakt moet worden, kunnen ze de NSAC vragen dit op zich te nemen.

Activiteiten die ieder jaar door een andere SAC georganiseerd worden, vallen vaak onder NSAC-vlag en hebben een eigen site. Zeer bekend zijn:

Wat kan de NSAC voor jou doen?

Je kunt met de NSAC op reis. Zowel in de zomer als in de winter organiseert de NSAC cursussen. Geen luxereisjes, maar een actief programma waar je alle kennis en veiligheidstechnieken bij worden gebracht die je nodig hebt om veilig te alpineren. Het aanbod verschilt per jaar, maar alle disciplines komen aan bod: bergbeklimmen, toerskiën, off-piste skiën, ijsklimmen en meer. Kijk voor meer info op onze site: Zomer (ZP), Winter (WP).

Daarnaast kun je de NSAC aanschrijven wanneer je een activiteit organiseert en daarvoor subsidie wilt ontvangen. Je activiteit moet dan aan enkele voorwaarden voldoen, maar de belangrijkste is dat je er andere SAC's actief bij betrekt.

Vragen? Kijk op de site, of mail met het bestuur@nsac.alpenclub.nl.