Prinsjesdagstukken, 10-procentregel gaat verdwijnen.

Studententradities op de rand van de afgrond, LSvSV kondigt acties aan.

Het demissionaire kabinet kondigt in haar prinsjesdagstukken weinig grote veranderingen aan. Echter lijkt één van de grote onderhandelingspunten van de formerende partijen een weg in de prinsjesdagstukken te hebben gevonden. De eeuwenoude studententraditie van de 10-procentregel lijkt ten einde te zijn. In de prinsjesdagstukken kondigt de regering een afname van 50% aan vóór 2020. Voor 2020 moet de regeling landelijk verlaagd zijn tot 5 procent.

Deze nieuwe plannen veranderen de mogelijkheden voor studentenintroductiekampen drastisch. Studentenverenigingen zullen nu met minstens twintig mensen op kamp moeten gaan voordat er een lid achtergelaten kan worden. De Landelijke Stichting voor StudentenVerenigingen (LSvSV) heeft kenbaar gemaakt niet akkoord te gaan met de aangekondigde veranderingen.

Ook stichting StudentenSport Nederland (SSN) heeft haar twijfels bij de nieuwe regeling. “Het organiseren van sportwedstrijden brengt met de nieuwe regeling grotere risico’s met zich mee. Er zullen meer voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen en er zal ook meer EHBO-personeel aanwezig moeten zijn.”, stelt Bart Achterhof van SSN.
Op 31 september organiseren beide partijen in samenwerking een protestactie op het Malieveld in Den Haag.