Tante Truus: Belaytion op afstand

Lieve Truus,

Het is nu een maand geleden dat mijn belaytionship is beëindigd door de verhuizing van mijn partner. Ik snap nog steeds niet hoe dit zo heeft kunnen lopen. Ik dacht dat hij de ware voor mij was, maar plots was hij weg.

Na een paar weken lang een emotioneel wrak te zijn geweest besloot ik om het leven anders aan te pakken. Ik dacht dat het gezond voor me zou zijn om wat tijd te nemen om andere mensen te leren kennen, maar het rondscharrelen is toch niet voor mij.

Ik mis mijn trainingsmaatje en onze ochtendsessies in Arqué waarna ik de rest van de dag niet meer kon lopen. Mijn hart is een leeg, en ik heb geen idee hoe ik het weer moet vullen.

Liefs,

Een wanhopige sportklimmer

Lieve Wanhopige Sportklimmer,

Soms gaan mensen uit je leven, en komen er weer nieuwe vrienden voor in de plaats. Dit kan zwaar zijn, maar je zult er even doorheen moeten gaan. Betere tijden komen. In jouw geval gaat het niet om een verloren vriend, maar om een kapot gelopen relatie. Het doet mij pijn om te lezen dat de relatie niet op afstand doorgezet kon worden. Dat zegt genoeg over hoeveel moeite hij voor jou wil doen. De ene relatie is flexibeler dan de ander, bij jullie zit er duidelijk weinig touwrek in. Mijn advies is: volledig het contact afkappen, hij is het niet waard.

Scharrelen is niet voor iedere kip weggelegd, sommigen blijven liever alleen en eenzaam in een klein hokje. Niet iedere kip hoeft een scharrelkip te zijn, een plof- of maiskip heeft net zo veel bestaansrecht. Al leeft de plofkip minder lang, minder gelukkig, en heeft minder ruimte om te leven. Scharrel er dus vooral op los. Het is goed dat je hebt geprobeerd de wereld te ontdekken. Sluit je niet op en blijf doorzoeken. Zet je ogen en hart open. Want, zoals Tante Truus altijd zegt, een leeg glas bier is er om gevuld te worden. Zo zal het ook met jouw hart zijn.

Als je echt alleen wil blijven, valt het boulderen te overwegen. Dit is een sport voor eenzame mensen, een wanhopige sport. Maar het zou de tijd en leegte kunnen opvullen, tot je er klaar voor bent een belaytionship aan te gaan. Succes en sterkte.

Liefs,

Tante Truus

P.s. Lees jij dit, raak je geëmotioneerd van het geweldige advies, en heb je zelf ook hulp nodig? Schroom niet; Truus is er voor iedere (T)SAC’er. Heb je een vraag, wil je een verhaal kwijt of heb je hulp nodig in de liefde? Stuur een bericht naar publicie@tsac.alpenclub.nl.