Instellen e-mail alias als afzender in GMail

Handleidingen » Bestuurshandleiding » Instellen e-mail alias als afzender in GMail

Om mail te kunnen versturen vanuit GMail met een afzender zoals bijvoorbeeld secretaris@tsac.alpenclub.nl volg je de volgende procedure:

1. Zorg dat 2-way authentication aan staat. Check dit door naar https://myaccount.google.com/security te gaan. "Authenticatie in twee stappen" zou aan moeten staan. Is dit niet het geval dan moet je de wizard doorlopen om dit aan te zetten.
  2. Genereer een app password door op de pagina https://myaccount.google.com/apppasswords een nieuw app password aan te maken. Dit is een soort eenmalig wachtwoord die je straks nodig zult hebben. Bij het dropdown menu "App selecteren" selecteer je de optie "E-mail" en bij "Apparaat selecteren" selecteer je "Anders (aangepaste naam)". Als aangepaste naam kies je bijvoorbeeld "secretaris@tsac.alpenclub.nl" (verander dit voor andere maillijsten). Als je op de knop genereren klikt krijg je je eenmalige wachtwoord op het scherm. Houd dit tabblad open zodat je die zometeen kunt copy-pasten.
  3. Ga naar Gmail en klik in de rechterbovenhoek van een pagina in Gmail op het radertje en selecteer Instellingen. Selecteer dan het tabblad "Accounts en import".
  4. Klik onder "Mail verzenden als" op "Nog een e-mailadres toevoegen".
  5. Voer in het veld naam de functie in (bijvoorbeeld Secretaris TSAC). Gebruik hier liever niet je eigen naam. Dit is namelijk de naam die mensen ook (automatisch) in hun adressenboekje krijgen te staan als ze reply-en. En je wilt natuurlijk niet dat ze volgend jaar als er iemand anders secretaris is mailen naar de oude naam. Als e-mailadres vul je in dit voorbeeld secretaris@tsac.alpenclub.nl in. Laat het vinkje "Beschouwen als alias" aangevinkt.
  6. In de volgende stap vul je bij smtp-server: smtp.gmail.com in. Laat het portnummer op 587 staan en houd de instelling op TLS. Vul bij gebruikersnaam je eigen gmail account naam in (alles wat voor @gmail.com staat) en als wachtwoord het gegenereerde app password uit stap 2.
  7. Gmail stuurt een verificatiebericht (in dit voorbeeld) naar secretaris@tsac.alpenclub.nl om te bevestigen dat je daarvan de eigenaar bent. Vul het nummer in dit mailtje in en je bent klaar.

(Pagina gewijzigd op .)