Donautal

Type rots: Kalksteen

Website: http://www.dav-felsinfo.de/ajaxdav/

Topo boekje:

Omschrijving: Het Donautal maakt deel uit dan het natuurpark "Obere Donau" en ligt in het zuiden van Baden-Württemberg. Het voor klimmers interessante deel van de Donautal ligt tussen Sigmaringen en Langebrun. Hier liggen de 12 hoofdsektoren verspreid welke totaal meer dan 550 routes bieden. De hoogte varieert van 20-150 meter en heeft voor ieder wat wils.

Het is verstandig om in de klimregeling te controleren waar geklommen mag worden. Bepaalde sectoren kunnen vanwege vogelbroed of andere redenen tijdelijk gesloten zijn. Respecteer dit om te voorkomen dat klimmen voorgoed verboden wordt!

In geval van nood kun je contact opnemen met de "Bergwachtbereitschaft" (mountain/park rangers). Tel: +49.7579.636

De rotsen
De rotsen bestaan zoals bij de meeste gebieden in Duitsland uit kalksteen. De kwaliteit van de rots is goed tot uitstekend te noemen. Er zijn echter gebieden waar het gebruik van een helm aan te raden is zoals bij het hoger gelegen "Schaufelsen en Schreifels". De routes zijn vaak erg technisch en goed voetenwerk is vereist. De routes worden volgens het UIAA systeem gewaardeerd. Over het algemeen dient men de graad goed te beheersen aangezien de waarderingen vrij hard zijn.

Veel routes bestaan uit twee of meer touwlengtes met als hoogtepunt de "Kaiserweg" bij Schaufelsen welke 5 pitches telt. Het mag zich daarmee de langste sportklimroute in Duitsland noemen.Bij bepaalde rotsen moet je eerst abseilen voordat je kunt klimmen. Hierbij is tenminste een 60 meter touw of een dubbeltouw vereist. De abseilringen liggen zo'n 25-30 meter uit elkaar.

Ondanks de uitstekende behaking, kan de uitdagende haakafstand het plaatsen van nuts alsnog noodzakelijk maken. Vooral bij de klassieke routes is een volledig trad-rack aan te raden. De rots leent zich niet goed voor het gebruik van friends/camelots. In de makkelijkere routes tref je geregeld gaten aan waar een slinge goed doorheen past. De moderne en nieuwe sportklimroutes zijn echter zo goed behaakt dat 10-12 setjes volstaan. Voor de trad-liefhebber zijn er geweldige onbehaakte routes te vinden.

Topo's:
- Kletterführer Donautal - Lothar Klingel (11e oplage: 2006, 260 blz.)
- Kletterführer schwäbische Alb, Band 3, Panico Alpinverlag(www.panico.de/)
- Blicklefels www.dav-tuttlingen.de/html/sp_topo_blickle.html
- Schaufels Mitte www.dav-tuttlingen.de/html/sp_topo_schaufels.html
- Ebinger Turm www.dav-tuttlingen.de/html/sp_topo_ebinger.html
- Hölle 1-5 www.dav-tuttlingen.de/html/sp_topo_hoelle1.html
- Hölle 5-8 www.dav-tuttlingen.de/html/sp_topo_hoelle2.html

Verblijf:
Naast de vele hotels en Bed & Breakfasts kun je goedkoop in het Ebinger Haus van de Deutscher AlpenVerein verblijven. Deze hut is van maart tot oktober op zaterdag en zondag geopend. www.alpenverein-ebingen.de/ebihaus.htm Tel: +49.7431.3480

- Naturfreundehaus in Stetten. Tel: +49.7573.2591
- Campingplatz Wagenburg in Hausen Tel: +49.7579.559
- Friemauth Camping Sigmaringen, Georg-Zimmerer-Str. 6, 72488 Sigmaringen, Tel. +49.7571.50411
[

Routebeschrijving: De rotsen zijn binnen een straal van 20 minuten met de auto goed te berijden.

Het Donautal is per trein te bereiken vanuit Ulm, Freiburg of Stuttgart. De trein stopt in Beuron en Sigmaringen en bepaalde treinen van de "Hohenzollerische Landesbahn" stoppen ook in Hausen im Tal. Voor een bezoek aan de "Zollernalb" is een auto vereist.

Subgebieden:

subgebied toevoegen