Luggala

Type of rock: Graniet

Website: http://www.climbing.ie

Guidebook: Lyons, Joe and Fenlon, Robbie (1993). Climbing Guide to Wicklow

Description: Sinds 1949 zijn leden van de Irish Mountaineering Club actief op de granieten rotswanden van Luggala. Ondanks vergelijkbare kwaliteit en grootte en het feit dat het minder ver van Dublin ligt, is Luggala lang niet zo drukbezocht als Glendalough.

De rotsen
De rots is over het algemeen van goede kwaliteit, met goede wrijving, maar de routes volgen vaak kronkelende lijnen en kunnen vaak moeilijk te vinden zijn. De moeilijkheid van de routes loopt op tot E5 en je kunt er routes tot 160 meter klimmen, hoewel 60 meter routes (2 touwlengtes) en HVS/5a redelijk standaard zijn. Afzekeringsmogelijkheden varieren, haken zijn nergens te vinden.

De huidige topo stamt uit 1993 en biedt een lijst van ongeveer 160 routes.
* Lyons, Joe and Fenlon, Robbie (1993). Rock Climbing Guide to Wicklow. Mountaineering Council of Ireland. ISBN 978-0-902940-11-6.

Route description: Vanaf de hoofdingang van landgoed Luggala kun je bij het klimgebied komen. Maar veel klimmers nemen ivm de privacy van de bewoners, de hoger gelegen weg aan de achterkant van de heuvel en bereiken het gebied via een korte wandeling bergop, alvorens af te dalen naar de voet van de rots.

Sub areas:

add sub area