Rochers de Hotton

Type of rock: kalksteen

Website: http://www.belclimb.net/massives_detail.asp?cragid=144

Guidebook:

Description: Het klimmassief van Hotton is met zijn ligging aan de Ourthe, één van de mooist gelegen klimgebieden in België. De Ourthe beidt zeker op zonnige dagen een aangename verkoeling!
Hotton is enkele tientallen kilometers achter Namen gelegen, nabij het plaatsje Marche-en-Famenne.
In Hotton zijn hoofdzakelijk enkele touwlengtes te vinden. De routes in dit gebiedje verschillen van prachtige schoorstenen tot een aantal schitterende platen, waarvan enkele zelfs boven de Ourthe zijn gelegen (met een instap geschikt voor zomerse dagen). Onder de plaatsroutes bevindt zich volgens sommigen de mooiste plaatroute van België, “La Big Ben.”

De rotsen bestaan uit een vijftal deelgebiedjes, die allemaal vlak bij elkaar liggen (van links naar rechts):

Massief 'Avals'
Massief 'Rénissart', de belangrijkste wand (tot 35 m hoog); de rechterkant heet 'Rochers de la Colombe'
Massief 'Amonts', ligt verder boven en heeft aan de rechterkant een paar korte, moeilijke plaatroutes (de mooiste is l'Elisabeth 7a, slechte haken)
Massief 'Mandille'
Massief 'Fré Diame' (boven het water).

De behaking is goed. De makkelijke routes zijn ietwat afgeklommen.

Aantal routes: ca. 100 (3 tot 7a)

Verdeling niveau:
3: 9
4: 31
5: 19
6: 19
7: 6

Toegangsregeling
De rotsen zijn in beheer van de VBSF. Het massief is vrij en énkel toegankelijk voor individuele leden van VVS, UBS, CAB, BAC en Natuurvrienden-Bergstijgers. Leden van de NKBV dienen in het bezit te zijn van een klimkaart voor België.

knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=13Topo Hotton inloggen!

Route description: Vanuit Brussel de E411 tot afrit 18 (Courriere). Hier neem je
de N4 tot Marche-en-Famenne, en vanuit deze laatste gemeente de
N86 tot in Hotton. Het massief ligt aan de rechteroever van de Ourthe. Vanaf de brug over de Ourthe neem je de weg naar Erezée gedurende 350m. In de bocht naar links kan je op de rechterzijde parkeren naast Hotel-Restaurant ‘La Commanderie’ neem je bet pad dat naar het massief leidt.

Vanuit Maastricht
Hotton is ongeveer 1 uur en 10 minuten rijden vanaf Maastricht (95 km). Snelweg Maastricht - Luik. In Luik Ardennen-snelweg richting Luxemburg. Afslag 46 (Remouchamps/Aywaille). Rechtsaf naar Aywaille. In Aywaille linksaf richting Durbuy/Bastogne en 1 km verder (op het einde van de stad) rechts richting Durbuy (N 86). Steeds de N 86 rechtdoor rijden via Awan, Vieuxville en Bomal naar Barvaux. Bijna op het einde van Barvaux linksaf (nog steeds de N 86) naar Hotton.

Sub areas:

1. Amonts