Landelies

Type rots: Kalksteen

Website:

Topo boekje:

Omschrijving: De rots van Landelies ligt in de buurt van Charleroi, dus een eind uit de buurt van de bekende belgische rotsen aan de Maas en de Ourthe.
Het is een 60°-80° steile kalkplaat tot 35 m hoog, die een beetje lijkt op de plaat van Tilff (maar meer haken en minder afgeklommen). De meeste routes zijn plaatroutes met kleine greepjes. Er zijn ook enkele mooie spleetroutes. De haken zijn heel verschillend. Soms zijn de routes opnieuw behaakt met ringen zoals in Freyr, soms heb je oudere Petzl-boorhaken en soms ook zelfgemaakte haken (pas op!). Boven op de rots zijn een aantal relais’, soms met zelfgemaakte haken (wel stevig, maar toprope/moulinette zekeren is moeilijk; liever boven relais maken en daarna abseilen). Nuts & friends zijn niet nodig, voor de langste routes wel een 70 m touw.
De rots ligt naast een steengroeve waar nog wordt gewerkt en daarom mag je er alleen in het weekend klimmen of doordeweeks na 4 uur ‘s middags. Officieel moet je lid zijn van de Belgische Alpen Club. Meestal ben je er alleen (soms zijn er klimmers uit Charleroi), terwijl de routes mooier zijn dan Pepinster of Tilff. En nog een pluspunt: je kunt onder de wand parkeren!
Topo downloaden op: knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=149

Routebeschrijving: Vanaf Maastricht snelweg naar Namen en doorrijden richting Charleroi (A15)
Neem de afslag R3 Beamont (R3 = de zuidelijke ringweg om Charleroi)
Volg de R3 en neem de afslag Montigny-le-Tilleul en rijd richting Beaumont (links)