Marche-les-Dames

Type rots: kalksteen

Website: http://www.belclimb.net/massives_detail.asp?cragid=20

Topo boekje:

Omschrijving: Na Freyr zijn de rotsen van Marche-les-Dames (Beez) het grootste klimmassief van België. Vanuit historisch hoogpunt worden de rotsen van Beez en Marche-les-Dames als een groot massief beschouwd. Het massief is echter onder te verdelen in drie sectoren: de rotsen te Beez, de rotsen van het militaire kamp en de rotsen achter het station.
De rotsen strekken zich enkele kilometers uit langs de Maas, net stroomafwaarts van Namen. Net zoals vrijwel alle rotsen in België bestaan de rotsen van Beez uit kalk.
In Beez vindt je hoofdzakelijk korte routes. De structuur van de rots zorgt voor veel grotere grepen, maar ook voor vele kleinere vingergaatjes. Een van de grotere wanden, De Pink Floyd Wall, bestaat uit een rij gemakkelijke viertjes, prima geschikt voor een aanstormend klimmer.
De behaking is over het algemeen goed, je moet wel letten op oudere haken.

Aantal routes: 400/484 (2 tot 8b)

Verdeling niveau routes:
3: 23
4: 97
5: 194
6: 144
7: 19
8: 2

Toegangsregeling
De rotsen zijn in beheer van de CAB-BAC. Het is niet mogelijk om overal te klimmen, zo mag er niet geklommen worden op de rotsen achter het station/dorp. De rotsen in het militaire kamp zijn alleen in het weekend toegankelijk voor Belgische verenigingen. Leden van de NKBV dienen in het bezit te zijn van een klimkaart voor België. Buitenlandse klimmers dienen in het bezit te zijn van hun lidkaart van een bij de UIAA-geaffiliëerde club.

Routebeschrijving: Op de A4 Brussel/luxembourg neem je afslagnummer 14(n80). Boven aan de afslag ga je richting Namen. Na ongeveer 1,5km kom je 'de Maas' sla hier links af, de N959 richting Marche les Dames op. Na ongeveer 5km, net voordat je over een viaduct de spoorlijn kruist kun je aan de linkerkant de auto parkeren. Vanaf hier loop je over het viaduct en kun je gelijk links een pad in, je loopt nu voorlangs de rotsen.

Camping:
"La Cascade de Jausse", Faux-les-Tombes ± euro 5,50 p.p. per nacht
Als je na het viaduct de afslag richting Faux-les-Tombes neemt, volg je de weg. Je komt op een bepaald moment op een T-splitsing waar Faux rechtsaf gaat. Ga hier rechts en dan meteen links richting Les Tombes. Ga dan rechts bij de houtzagerij; de camping is ook aangegeven met een vaag bordje (restaurant/café de Jausse ofzo, zonder woordje camping).

Subgebieden:

1. Aiguille du noble