Carrière des Awirs

Website: http://www.belclimb.net/massives_detail.asp?cragid=41

Topo boekje: http://www.infos-escalade.be/Les Awirs/lesawirs.htm

Omschrijving:

Van oudsher herbergde de rotsen van Les Awirs een steenmijn. Met behulp van grote hoeveelheden springstof werd het gesteente gereed gemaakt voor verwerking. Dit heeft als gevolg dat de hoofdwand van Les Awirs niet op natuurlijke manier gevormd is, maar een unieke “plaatstructuur” heeft gekregen.
In 2002 heeft is dit klimmassief onder handen genomen door het Belgian Rebolting Team.
Het klimmassief bestaat grofweg uit drie delen. De hoofdwand bestaat uit een plaatwand die op sommige plaatsen tot 70 meter hoog reikt. Zowel op de hoofdwand, als op de sector links van de hoofdwand kan tot maximaal drie touwlengtes geklommen worden.
Bijzonder is ook de Face nord. Deze geheel natuurlijk gevormde wand is continue overhangend, wat een aantal technische en atletische routes tot gevolg heeft.

Er zijn zo'n 80 routes (van 3e tot 7e graads) en 45 boulders (3e tot 6e graads).

knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=15Topo Les Awirs inloggen!

Toegangsregeling
De rotsen zijn in beheer van de CAB-BAC. Leden van de NKBV dienen in het bezit te zijn van een klimkaart voor België. Buitenlandse klimmers dienen in het bezit te zijn van hun lidkaart van een bij de UIAA-geaffiliëerde club.

Routebeschrijving:

Op de E42 Luik-Namen neem je afrit Flemalle (direct na het vliegveld. Volg de N677 Richting Flemalle. Beneden bij de Maas sla je rechtsaf op de rotonde. Tegenover de electriciteits centrale ga je in de bocht naar rechts richting Hannuit. Een paar honderd meter na het spoor tunneltje zie je de zuidwand aan de linker kant van de weg.

Parkeren kan aan de ingang van de groeve (10- 15 plaatsen)
Even verderop in het dorp zijn verdere plaatsen!

Subgebieden:

1. Dalle supérieure
  2. Face nord
  3. La Dalle du Pied
  4. La Tour
  5. Les Dalles Superposées
  6. Les Dièdres
  7. Plateau du monolithe (boulderen)

subgebied toevoegen