Rochers du Paradou

Type of rock: kalksteen

Website: http://www.belclimb.net/massives_detail.asp?cragid=88

Guidebook: Topo Paradou Yvoir editie 2011

Description: De rotsen van Yvoir beter gekend als de "Rocher du Paradou". Alle routes zijn perfect afgezekerd, ideaal voor beginners en scholing. Af en toe kom je nog een oude haak tegen.

De rotsen van de Paradou liggen aan de rechteroever van de Maas, tussen Godinne en Yvoir. De eerste tekens van klimactiviteiten dateren van 1930. Toen was bet massief gekend onder de naam ‘Rochers du Fidevoye’. De eerste deelmassieven die beklommen werden, waren La Grande Dalle (nu Dalle Impériale), L’Aiguille, les Dalles Supérieures en L’Arche (nu La Grotte). In 1995 kwam het massief in beheer van de KBF Vlaanderen. Vanaf het begin werd er veel aandacht besteed aan het beklimbaar maken van het massief. Er werden bergen werk verzet: afsluiting plaatsen, een pad aanleggen, rotsen reinigen, routes uitzetten en behaken. Dit alles gebeurde door een enthousiaste groep vrijwilligers, en op hen wordt nog steeds beroep gedaan bij de onderhoudswerkzaamheden. Rotsmassief in de buurt van Yvoir.

Aantal routes: 134 (2-6c)

Verdeling niveau routes:
2: 1
3: 7
4: 62
5: 34
6: 24
7: 1

De rotsen zijn in beheer van de VBSF. Het massief is vrij en énkel toegankelijk voor individuele leden van VVS, UBS, CAB, BAC en Natuurvrienden-Bergstijgers.

Overnachten kan bij de bivak in Freyr.

Route description: De rotsen van de Paradou liggen aan de rechteroever van de Maas tussen Godinne en Yvoir. Komende van Namen, en op 2 km van Yvoir, stroomopwaarts na Godinne, kruist de autoweg de spoorweg en draait vervolgens rond een puntige rots. Door deze rots loopt de spoorwegtunnel. Iets verder beginnen de rotsen van de Paradou.

Het is belangrijk dat u, bij een bezoek aan het Paradou-massief, uw wagen op de juiste plaats parkeert. De meest voor de hand liggende parkeerplaatsen zijn:

1.parking ter hoogte van de spoorwegtunnel: minstens 10 parkeerplaatsen voorhanden ; je moet dan enkele honderden meters lopen tot aan de voetgangerstunnel onder de spoorweg, maar je krijgt er wel een prachtig totaalbeeld op het Paradou-massief voor in de plaats !
2.parking aan de overkant van de Maas (linkeroever); vermijd absoluut om in de buurt van de sluisgebouwen te gaan staan
3.Daarnaast zijn er nog 3 of 4 parkeerplaatsen aan de bustopplaats vlakbij de voetgangerstunnel, maar die zijn meestal snel bezet.
4.Een laatste parkeermogelijkheid is er achter de bocht ter hoogte van de spoorwegtunnel.
De parkeerplaats op de verhoogde berm tussen de rijbaan en de Maas zelf is uitsluitend bestemd voor rotswerkers (deze mensen hebben immers meestal veel materiaal te versleuren, en parkeren liefst zo dicht mogelijk bij de voetgangerstunnel)
Tenslotte : de enige toegangsweg tot het klimmassief is onder de spoorweg via de voetgangerstunnel ter hoogte van de bushaltes! Er is al enkele malen vastgesteld dat klimmers de spoorweg zelf oversteken ter hoogte van de spoorwegtunnel. Het spreekt vanzelf dat, als dit nog wordt vastgesteld, de strengste disciplinaire maatregelen zullen worden genomen.

Topo: knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=22 inloggen!!

Sub areas:

1. L'Aiguille
  2. L'école
  3. La 2eme Niveau (voorheen: Dalles supèrieures)
  4. La Dalle Impériale (voorheen: La Grande Dalle)
  5. La Dalle Rose
  6. Le jardin alpin