Rochers de Mielmont

edit page.

Country: België

Place: Onoz-Mazy Mielmont

Type of rock: Zandsteen ?

Website:

Guidebook:

Description: Mielmont is een klein en totaal onbekend gebiedje tussen Namur en Charleroi. De rots is een soort zandsteen en wordt wel vergeleken met Berdorf, maar dat is wel wat overdreven. Veel platte grepen (de steen is horizontaal gelaagd), maar weinig gaatjes. Vooral loodrechte wanden, maar ook best wel grote overhangen als een omgekeerde trap. Het is een echt zomergebied. Het duurt lang voordat alles droog is (langer dan Berdorf), want s middags ligt de wand in de schaduw en boven staan bomen. Omdat er weinig wordt geklommen zijn de grepen stoffig, vooral in de overhangen. Bij echte zomerhitte soms veel vliegen en muggen.

Er zijn een stuk of 30 routes, 15-20 meter hoog en alles is goed behaakt. De meeste routes zijn tussen 3 en 6a, enkele tussen 6a en 7a. De routes liggen dicht bij elkaar en enkele zijn éliminante, d.w.z. dat je niet alle grepen mag gebruiken (b.v. niet om een rand pakken). Vreemd genoeg zijn er op de twee mooiste wanden links nog bijna geen routes. Na wat poetswerk zou hier nog plaats zijn voor zon 5 nieuwe routes (korte routes met korte dakpassages, van 6a tot 8ab?). Al met al is het vooral een ideaal gebied voor wie in relatief makkelijk terrein met goede haken wil (beginnen met) voorklimmen.

Naast de hoofdrots(Rocher Principal), zijn er in de omgeving van het kasteel nog meerdere interessante rotsen te vinden. Het meest opvallende is uiteraard de rots waarop het kasteel gebouwd is,Rocher du Château. Stroomopwaarts de Rocher du Golf en in het dorp ligt in het bos achter de watermolen nog een leuke rots verscholen met wat potentiëel. achter de golfbaan ligt Rocher du Golf een klein rotsje met enkel leuke mogelijkheden.

Leden van de CABBAC, UBS en VBSF mogen hier klimmen, dus ook buitenlandse clubs als CAF en DAV. Of dit ook voor de NKBV geldt weet ik niet. Op het bord staat: :"Klimrotsen uitsluitend gehuurd & beheerd door de Club Alpin Belge (Avenue Albert Premier, 129 , 5000 Namur, tel 0032-81-224084) en voorbehouden aan zijn leden en de toegelaten clubs". In ieder geval je lidmaatschapskaart meenemen. Zoals altijd: houd je aan alle regels (zoals geen rotzooi, met maximaal 4 personen komen, niet bivakkeren/kamperen).

Topo:
knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=56 inloggen!!!

Route description: Mielmont is ongeveer 1 uur rijden vanaf Maastricht (105 km). Snelweg Maastricht - Liège. Daarna E42 richting Namur-Charleroi-Mons. 10 km na Namur afslag 13 (Spy) nemen. N93 richting Mazy-Nivelles. Na 4 km in Mazy linksaf richting Onoz (op het laagste punt naar links, slecht aangegeven). Na ongeveer 2 km liggen de rotsen aan de rechterkant (net voor het kasteel Mielmont dat links aan de overkant ligt).

Sub areas:

1. Rocher Principal