Chamonix

Website:

Guidebook:

Description: Alpien
Nergens is het hooggebergte zo toegankelijk als vanuit Chamonix. Je neemt het baantje naar de Aiguille Midi en hupsakee je bent op 3842 m aangekomen. Diezelfde dag kun je nog de cosmiquesgraat klimmen of de midi-plan graat gaan doen. Tenzij je op eigen kracht naar boven wil, dan stap je een station eerder uit en neem je de Frendo pijler. Voor de Argentiere hut, en de hutten aan het mer de glace zijn ook kabelbaantjes of treintjes beschikbaar voor het eerste stuk. Om nog maar te zwijgen van de normaalroute naar de Mont Blanc.
De alpiene routes aan de italiaanse kant van het massief zijn langer en vaak is de route naar de hut al een flinke tocht. Derhalve is het er (naar ik heb gehoord) ook rustiger. Behalve natuurlijk naar de torino hut dan neem je gewoon weer een baantje voor de Rochefortgraat bijvoorbeeld.

Sportklimmen
Chamonix staat bekend om de lange en vaak moeilijke alpiene rotstoeren. De sportklimmer die geen alpiene ervaring heeft kan zich ook prima vermaken. 1 km ten zuiden van Chamonix ligt het oefengebied. Aan de weg naar Les Houches (niet de snelweg). Hier liggen de circa 50 meter hoge rotsen. Dit is kalkrots. Alleen de vallei bestaat uit kalkgesteente. De meeste routes zijn wel gladgeklommen. Aan de andere kant van de vallei liggen de Aiguilles Rouges. Met de lift van de Flégère word je snel en gemakkelijk naar de rotsen gebracht. Wil je naar echte sportklimgebieden dan moet je je verkassen richting westen. Denk om je spullen in les gaillands, een sportklimgebiedje vlak buiten chamonix, er wordt gestolen!

Oefenblokken en boulders
Een heus bouldergebied ligt op de col de montets, vanuit Zwitserland kom je hier overheen. Het is een mooie verzameling granietblokken. De echte joekel, een flinke high ball ligt vlak buiten Chamonix, de pierre d'orthaz. Topo's zijn in het dal verkrijgbaar. Vroeger (uch uch) was bij de pierre d'orthaz de camping waar alle diehards neerstreken.
Ook op het plan de l'aiguilles rondom het meertje liggen mooie blokken. Er zijn zelfs blokken waar ze in Fontainebleau van kunnen dromen.

Overige mogelijkheden
Chamonix is het mekka voor de alpinist. Als je het klimmen beu bent dan kun je je klimmerseelt weken in het zwembad of gaan carten onder de Midi lift. Rodelen, kanoen, fietsen en wandelen behoren natuurlijk ook tot de mogelijkheid. Dat Chamonix terrasjes te over heeft weet iedereen. Maar dat je je tussen de engelsen kunt bezatten in verschillende Britse en Ierse pubs of uit je dak kunt gaan in de Chamonix by nightclubs maakt het stadje een stuk veelzijdiger.

Beste periode
Half juni tot begin oktober. Augustus en september zijn de beste maanden voor het klimmen op de Aiguilles boven plan de l'Aiguille. Aan de Vallee blanche - Mer de Glace zijde is het in het in het voorjaarszonnetje ook prima te vertoeven ( langere tijd in de zon). In september en oktober is het in de ochtend vaak onder het vriespunt en duurt het wat langer voordat de rotsen op temperatuur zijn. Als je vroeg in het seizoen oppad gaat dan is het verstandig een rotshamer en wat verschillende haken mee te nemen. Sommige haken zitten los door ijsvorming in de spleten door de winter.

De rotsen
Het Mont Blanc massief bestaat uit graniet. Gek genoeg bestaan de bergen rondom het Mont Blanc massief (wat zich uitstrekt van de Aiguilles Dorées in het noorden tot de Aig. des Glaciers in het zuiden) uit Gneissen.

In elke hoek en op elke berg valt wel een mooie klimlijn door rots te ontdekken. Er concentreren zich boven sommige hutten 'pure' rotsklimroutes, zoals de Cosmiques hut met de zuidwand van de Aiguille du Midi en de pijlers op de Mont Blanc du Tacul. Of requin hut met de zuidwanden van Rognon du Plan, Dent du Requin en Aiguille Pierre-Alain. Boven de L'Envers des Aiguilles vind je de oostwanden van de Aiguille Plan, Crocodile en Fou, Pointe des Nantillons, Aiguille de roc, Grépon en Grand Charmoz. Een magnifiek gebied waar je een hele vakantie kunt doorbrengen.

Een ander gebied ligt aan de Italiaanse zijde van de Mont Blanc. Boven het Val Veni liggen de Noire hut en Franco Monzino hut. En aan het einde van het dal kun je mooie lange rotsroutes klimmen bij de Dalmazzi hut.
Op de Aiguille Noir de Peuterey vind je een tiental rotsroutes maar het bekendste gebied ligt boven Chamonix. De Aiguilles van Chamonix. Op de Aiguille du Peigne, Pélerins, Fou en Blatière, Aiguille de L'M, Petits en Grand Charmoz kun je je helemaal zoek klimmen.

De meeste routes zijn niet voor iedereen geschikt. Meer dan 50 % van alle routes zijn in de ED categorie te vinden (sleutelpassage minimaal 6B). Toch kunnen de minder getrainde alpinisten heel wat mooie routes klimmen. Vooral de klassiekers zijn de moeite waard. Een voorwaarde is dat je ervaring hebt in het leggen van nuts en cams.

Bijna alle routes worden abgeseild. Het zij via de route zelf hetzij via een afdaalpiste. In sommige gevallen daal je via de andere kant van de berg af. Een nadeel is dat je met een zwaardere rugzak moet klimmen. In de gemakkelijkere routes wordt er geklommen op bergschoenen. Een voordeel van de Aiguilles van Chamonix ten opzichte van de andere gebieden binnen het Mont Blanc gebied is dat je het eventuele slechte weer ziet aankomen.

Topo(alpine):
knav98.climbing.nl/leden/thijsenfem/rotstopo/show_klimgebied_html?klimgebied_id=98Inloggen!!

www.chamonix.net/francais/grimper/ecole_vallee.htm#
www.ohm-chamonix.com/fiche.php?id=00&ling=Fr gidsenbureau
www.montagneinfo.net/ actuele condities
www.mountainguide.nl voor gids en actuele info

Route description:

Sub areas:

1. Aiguille de L'M (2844 m)
  2. Aiguille des Petits Charmoz (2867 m)
  3. Aiguille du chardonnet (3.824 m)
  4. Aiguille du Midi