Disciplines

De 4 hoofddisciplines binnen de TSAC zijn sportklimmen, boulderen, alpinisme en tourskiën. Op deze pagina vindt je meer informatie over deze disciplines.

Sportklimmen

Bij sportklimmen draag je een gordel en wordt je door iemand anders gezekerd met een touw. Sportklimmen kan je bij de TSAC doen in Sportzaal 3 van het sportcentrum, maar ook op weekendjes naar klimgebieden in bijvoorbeeld België en Duitsland. En niet te vergeten op de 28 meter hoge buitenwand, aan de zijkant van de Sky op de Campus. Je volgt bij het sportklimmen een route, deze kan tot honderden meters hoog zijn en wordt dan opgesplitst in meerdere routes.

Boulderen

De naam boulderen geeft al een beetje aan waar het bij deze sport om gaat. Het engelse woord boulder betekent rotsblok en het boulderen vindt plaats op deze rotsblokken of op het onderste gedeelte van rotswanden. Boulders zijn meestal niet hoger dan 5 meter. De uitdaging is hierbij om op dit kleine stukje rots een korte route te klimmen, met moeilijke, uitdagende bewegingen. De moeilijkheid van de boulder ligt vaak in slechts één of twee moeilijke passen, maar vaak is het uitpuzzelen van de juiste bewegingen het doel. Het is als het ware een puzzel met het lichaam en de rots (of boulderwand). Boulderen kan je bij de TSAC doen op de boulderwand in Sporthal 2 van het sportcentrum. Ook gaan veel TSAC´ers vaak boulderen in Cube Bouldergym in Enschede en natuurlijk zijn er de boulderweekendjes naar Fontainebleau in Frankrijk.

Alpinisme

Zoals de naam van de TSAC al aangeeft is de TSAC een alpenvereniging wat betekent dat een aantal leden zich regelmatig in de Alpen bevindt om daar alpinetouren te maken. Alpinisme is een verzamelnaam voor verschillende bergsporten zoals bergbeklimmingen, ijsklimmen en gletsjertouren. De meeste alpinisten hebben tegenwoordig eerst ervaring opgedaan met sportklimmen en zijn vervolgens overgegaan op het alpinisme. Bij het alpinisme komt het naast klimmen en ook veel neer op doorzettingsvermogen, ervaring (als weerkunde, lawinekunde en reddingstechnieken) en een goede lichamelijke conditie.

Toerskiƫn

Toerskiën

Tourskieën is een relatief nieuwe sport en is anders dan gewoon skiën en off-piste skiën, dit is meer het alpine werk. Met behulp van speciale ski´s kun je omhoog wandelen op de ski´s, zelfs tegen vrij steile hellingen. Na het bereiken van een top van een berg wordt er vervolgens weer naar beneden geskied. Naast het goed kunnen skiën zijn ook zaken als weerkunde, lawinekunde, reddingstechnieken, klimtechnieken belangrijk.